Prosecco – musserende vin med lange tradisjoner

Den første kjente omtalen av navnet Prosecco tilskrives engelskmannen Fynes Moryson, som besøkte Nord-Italia i år 1593: - Histria er...

Han plasserer Prosecco blant de mest berømte vinene fra Italia: «Dette er de mest berømte vinene i Italia. La lagrima di Christo, vinene rundt Cinqueterre i Liguria: La vernazza og den hvite muskadinen, spesielt Montefiaschoni i Toscana: Cecubum og Falernum i kongeriket Napoli og Prosecho i Histria «.

De populære boblene fra Veneto

Frem til 1960-tallet var prosecco ganske søt og ganske like de søte musserende vinene fra Asti i Piemonte. Siden den gang har produksjonsteknikker blitt forbedret, og man klarte å produsere tørrere viner. USA var det første markedet som blomstret opp i full fart. Deretter fulgte Storbritannia, som i midten av 2010 ble det største eksportmarkedet for Prosecco, og konsumerer nå 1/4 av all prosecco som produseres. Samtidig hadde Prosecco fått DOCG status i 2009, noe som har bidratt til økt popularitet.

Frem til 2008 var Prosecco en DOC i Italia, kalt Prosecco di Conegliano-Valdobbiadene, Prosecco di Conegliano og Prosecco di Valdobbiadene, før DOCG statusen kom i 2009. For å beskytte navnet ytterligere, foreslo en sammenslutning av Prosecco-produsenter en beskyttet opprinnelsesstatus for nord-italiensk Prosecco i EU. Siden 1. januar 2010 ble Prosecco dermed ikke navnet på en druesort lenger (nå kalt Glera), men utelukkende en geografisk indikasjon. Av 2000 kjente druesorter i Italia, er nå Glera nummer 13 på listen over de mest produserte. Det produseres nesten 200 millioner flasker prosecco hvert år, og populariteten er fremdeles på høyden. Prosecco lages på Charmat-metoden, som betyr at vinen fermenteres på ståltanker, uten å lagre flaskene på bunnfall. Men noen produsenter velger likevel å lagre flaskene på bunnfall, slik de blant annet gjør i Champagne, der denne metoden kalles Methode Champanoise.

V8+ prosecco – den nye vinen

V8 + har beskrevet flaskenes nye design som et uttrykk for flaskenes verdifulle innhold. Utvalget, som består av 10 forskjellige uttrykk, fra brut til dolce, er alle dekorert med den samme etiketten, etterligning av voksforsegling, med ‘V’ og et glitrende 8-tall. Flaskene har alle de samme glasskuttdesignene på bunnen og har hver sin fargete folie, avhengig av uttrykket.
I en uttalelse, sa V8: «Hemmeligheten til V8 + vinene, ligger i deres evne til å engasjere forbrukeren, direkte og ærlig, og å skape øyeblikk av fellesskap med en musserende vin med herlig friskhet og diskret mineralitet». V8+ viser tydelig at de ønsker å synes i markedet. Med det nye designet, ligger alt til rette for å lykkes med deres visjon om å bli nummer en!

Hvorfor 8+ ?

  • 8 er symbolet på uendelig. Det referer til udødelighet og er derfor tallet for evig ungdom.
  • 8 representerer de tålmodige, sta, og engasjerte enkeltpersonene som har skapt denne vinen.
  • 8 er også antall minutter det tar lys fra solen å nå jorden og vinrankene.
  • 8 … «har du noen gang prøvd å plassere to druer på toppen av hverandre?»
  • Og ‘+’? Det er omsorg, oppmerksomhet og kjærlighet som legges i å skape vinene.

V8+ har ikke bare en anderledes design på sine flasker, også salgsmateriellet deres
​har en frsk bruk av illustrasjoner.