I høstmørket ble jeg invitert på en stor vertikalsmaking rett utenfor Finlands hovedstad som det var umulig å takke nei til. Jeg var over en tur på en lignende smaking i våres, men da hadde jeg dårligere tid. Denne gangen bestemte jeg meg for å ha litt bedre tid før og etter smakingen for å kunne se litt mer av Helsinki, eller Helsingfors, alt ettersom hva man liker å kalle byen. Litt tilfeldig gikk jeg forbi en av Alkobutikkene i sentrum. Butikken var relativt liten men ettersom det var maks en kasse (tolv flasker) av hver vin i hyllene var utvalget relativt stort. Det mest slående var hvor lite bag in box som var plassert ut. For det første var det bare en liten hylle i hele butikken som var tiltenkt boksvin, og hver hylleplass hadde bare plass til noen få bokser av hver type. Maks seks-syv bokser av hver var det plass til. Det som var slående med dette var at det tyder på at Alko ikke kjører samme fokus på boksviner som Vinmonopolet og Systembolaget gjør, men også at forbrukerne åpenbart velger dette bort.
Om forbrukerne kjøpte større kvanta av boksene ville én ansatt nærmest måttet stå å fylle på i denne hylla hele dagen. Utvalget ellers var som her hjemme, eller i Sverige, i all hovedsak masseproduserte billigviner hvor pris er det viktigste salgskriteriet. En og annen hederlig vin kunne spottes, men generelt sett lite givende. Men det er små utsalg her hjemme også, det er bestillingsutvalget som er spennende, ikke hylleproduktene. Men på kveldens smaking skulle vise seg at jeg hadde Alkos egen Master of Wine Taina Vilkuna til bords. Ettersom vi hadde et relativt stramt smakeprogram denne kvelden ble vinene på bordets egenskaper og kvaliteter samtaleemne, men jeg fikk spurt om hvilken butikk jeg burde besøke i Helsinki for å se Alkos beste ansikt. Alko Arkaden var svaret fra henne, og de finske gjestene rundt bordet. Bildene fra butikkinteriøret i denne saken er fra denne butikken.
Butikken befinner seg kun ti minutters gange fra sentralstasjonen i Helsinki og er over to etasjer. Lokalet er lyst, ryddig og oversiktlig. I første etasje er det en del øl og promoteringsutvalg (ikke tilbud men som kunne se ut som fokusområder) mens det er et større vinutvalg i kjelleren. Som her hjemme er vinene delt opp etter land og region. En del mindre kjente produsenter dukket opp i hyllene, noe som tyder på at pris kanskje er viktigere enn kvalitet. Under middagen kvelden før ble det påpekt at denne kveldens forsamling, med en finsk og en internasjonalt anerkjent Master of Wine som ikke ønsket at hans navn skulle nevnes fra smakinger vedkommende deltar på, samt noen av landets største vinsamlere, en hvis samling består av rundt 50.000 flasker hovedsakelig Bordeaux, Champagne og Burgund, samt en representant fra et av verdens største auksjonshus for vin, en russisk sommelier og undertegnede, til sammen antagelig satt på større kunnskap om vin, enn hele den øvrige befolkningen i Finland til sammen. Og samle en slik gruppe i Norge ville krevd mer enn ett timannsbord. Pris er nok derfor langt det viktigste salgsfremmende argumentet man kan ha i hyllene, men det er det for minst åtti prosent av kundene her hjemme også.
Samtidig var det absolutt godsaker å finne fra mange regioner, så man ville ikke gå tørst. Finland har en av verdens fremste Champagneeksperter i Essi Avellan MW, kanskje er det en medvirkende årsak til at nettopp champagneutvalget var betydelig. På virkelige samlerviner som Bordeaux’ førstevekster fremstod prisene som spekulative og som markedspriser hvor det å gjøre gode innkjøp prismessig var mindre viktig enn å ha vinen i gitte årganger. Priser opp i €1400,- per flaske for Château Latour som eksempel. Kikker jeg på listen over novembernyheter er det langt mer øl som lanseres enn vin, men det kan være årstidens tilfeldigvis som gjør dette. Men hele utvalget er betydelig mindre enn her hjemme. Kikker jeg på prislisten for oktober 2016 til februar 2017 er det for eksempel 26 røde Riojaviner. Hele Portugal har 24 rødviner. Også Bordeaux har 24 rødviner i listen. Jeg vil anta at dette er en basisliste og at et bestillingsutvalg tilkommer, for det er ingen førstevekster med i denne listen, eller klassifiserte slott overhodet. Men det var ingen bestillingsliste i butikken som jeg kunne se. Champagne har 62 viner i listen. Finland har en lang vei å gå med Alko fortsatt, men Finland drikker fortsatt mer øl og sprit enn vin. Men tre Masters of Wine har de, det samme som oss, så de begynner på topp.