Nye nettsider
Hovednyheten på de nye nettsidene er en forbedret søkefunksjon for produktutvalget. Tidligere måtte man søke med en relativt presis søkestreng for å få opp det man ønsket, mens nå vil nettsiden foreslå flere treff. Søkefunksjonen er imidlertid alt for generøs med treffene den gir. Søker man etter «riesling 2012» får man 10200 treff, som tilsvarer to tredeler av hele produktutvalget. Dette er lite hensiktsmessig, og gjør i praksis nettsidene vanskeligere å bruke enn tidligere. Vinmonopolet sier at de jobber med saken.
Filtreringsmulighetene er også forbedret. Tidligere var de begrenset til varetype, land/distrikt, flaskevolum og hvilken mat varen passer til, mens nå er det lagt til mulighet for å filtrere etter langt flere kriterier. Druetype, smakskarakteristikker, emballasje, lagring, og om vinen er økologisk er noen av alternativene. Det har også blitt mulig å filtrere etter nyheter i produktutvalget. Alt dette har for mange vært etterlengtet funksjonalitet.
Søkebildet nå (til venstre) og tidligere (til høyre)
For vinnerdene kunne man imidlertid ønsket seg enda flere muligheter, særlig når det gjelder grep som er tatt under produksjonen. For eksempel hadde det vært interessant å kunne filtrere etter musserende vin laget kun på den tradisjonelle metoden, eller etter vin som hadde/ikke hadde vært fatlagret. En annen stor mangel er at det ikke er mulig å filtrere etter årgang. Det er også noen av filtreringskategoriene som er vanskelig å forstå seg på. Dersom man vil se kun viner på 75cl flasker, velger man «50-75 cl», eller «75-100cl»?
En forbedring når man kikker i vareutvalget, er at nå er det mulig å filtrere etter flere kategorier samtidig. Tidligere var man begrenset til å vise kun viner som passer til kun én type mat, mens nå kan man filtrere etter flere typer samtidig.
Tilsvarende skulle man tro at denne funksjonen kunne brukes til å vise vareutvalget i flere butikker samtidig, men dette er dessverre ikke tilfellet. Velger man å filtrere etter to ulike butikker, vil kun varer som er tilgjengelige i begge butikkene vises (altså et OG-filter, kontra et ELLER-filter i dette tilfellet). Det er heller ikke mulig å filtrere etter flere varegrupper samtidig (for eksempel både rød- og hvitvin).
En forbedring er at det nå er lettere å finne ut hvor du kan kjøpe varene i utvalget. Trykker du «Finn butikk med varen på lager» når du er inne på en vare, dukker det opp et hendig vindu som lister opp de nærmeste butikkene som har varen tilgjengelig. I samme vindu kan man også vise butikken på kartet, samt åpningstidene.
Til sist kan det også nevnes at en del av funksjonaliteten på nettsidene ikke fungerte ordentlig på min iPhone-telefon, men dette løses heldigvis av polets andre nyhet: Appen
Vinmonopolets app
I tillegg til de nye nettsidene, har Vinmonopolet nå nemlig lansert sin egen app, både til iOS og Android. Appen tilbyr for det meste samme funksjoner som nettsidene, og brukeropplevelsen er ganske lik.
En veldig praktisk funksjon er muligheten for å skanne strekkoden på vinflasker kjøpt hos Vinmonopolet. Da dukker varen umiddelbart opp, og man kan lese det som finnes av informasjon om den. Svært hendig dersom man for eksempel lurer på hvilke druer en vin inneholder. En annen fin funksjon er kart over butikker i nærheten. Fra kartet kan man trykke seg inn på den enkelte butikk for å se åpningstider og vareutvalg.
Det er nå også mulig å lagre produkter som favoritter, skrive kommentarer og gi stjerner (kun synlig for deg selv). Fint for dem som kun drikker vin fra Vinmonopolet, og ønsker å holde orden på egne smaksnotater. For andre vil det nok fremdeles være bedre å bruke for eksempel appene Vivino eller CellarTracker.
Alt i alt er det mange forbedringer på nettsidene, og appen er en kjærkommen nyhet. Likevel gjenstår fremdeles mye arbeid før de er fullkomne. Litt oppstartsvansker er bare å forvente, og vi håper at Vinmonopolet fortsetter å forbedre dem i framtiden.