Casa Rojo viktigste mål er å skape en perfekt vin som gir utrykk for den autentiske terroiren vinen kommer fra. I hvert av disse nøye utvalgte områdene er det lagt vekt på lokale druesorter og begrenset produksjon for å fange essensen av den aktuelle terroiren. Casa Rojo ble kåret til en av de 100 beste vinprodusentene i verden av Wine & Spirits magazine i 2014. Nylig ble Casa Rojo tildelt den prestisjetunge Vino de Pago, som anerkjennelse av singulariteten til Monastrell vingården i La Raja. Majoriteten av vinen eksporteres til over førti forskjellige land rundt om i verden.
Historie
Casa Rojo ble grunnlagt i 2010 av ekteparet José Luis Gómez og Laura Muñoz. Deres lidenskap for vin førte dem til Spania med et formål; å representere de viktigste spanske terroirene og finne de beste lokale druesortene. De to første prosjektene kom fram tidlig i 2014 med MachoMan Monastrell fra Jumilla, og El Gordo del Circo fra Rueda. I løpet av disse årene søkte de etter områder hvor hver druesort kunne nå sitt maksimale ytelsesnivå. Prosjektet startet med utarbeidelsen av skarpe og dynamiske singelvarianter, laget for å uttrykke karakteren til hver variasjon.
Deres mål er å lage den perfekte vinen som skal gi utrykk for området den kommer fra. Dette er deres drivkraft som er en kontinuerlig pågående prosess. Casa Rojo sin filosofi er å ha respekt, kunnskap og glede for det daglige arbeidet. De prøver stadig å utvikle seg selv for å forstå, respektere og autentisk tolke hvert terroir for å vri druene til en protagonistisk vin for området.
Med lidenskap for ønologi har Casa Rojo ekspandert raskt. I dag jobber de med ni prosjekter, i de regionene som fascinerer dem mest og som de er betatt av. Disse vinområdene er Rías Baixas, Valdeorras, Bierzo, Rueda, Rioja, Ribera del Duero, Priorat, Cava og Jumilla.
En kombinasjon av tradisjon og modernitet
Deres vinportefølje består av ni viner laget i disse ni ulike områdene i Spania. Produksjonen er begrenset for å kontrollere prosessen så mye som mulig, All innhøsting foregår manuelt og plukkes i små 15 kg bokser, slik at druene ankommer produksjonslokalet i perfekt stand.
Casa Rojo tror på en ny form for vinfremstilling, en ny måte å forstå vin på for alle som ønsker å oppdage ulike dimensjoner og glede i vin. Alt fra det første øyeblikket du oppdager vinen på en butikkhylle til hvordan produksjonen foregår. Moderniteten stammer fra hvordan Casa Rojo introduserer, kommuniserer og videreformidler informasjon til forbrukerne i kombinasjon med å alltid respektere tradisjonene bak vinproduksjonen.
Selv om Casa Rojo er en relativt ung vinprodusent, har de en dyp forståelse for tradisjonene som ligger til grunne bak vinproduksjonen. De er ekstremt opptatte av å fremme kulturen bak vindyrkingen og å bringe fram vinens karakter og struktur. Dette i en kombinasjon med en klar kommunikasjonsstrategi, appellerende design, og fokus på kvalitet har revolusjonert vin industrien i Spania. Deres nåværende plan er å fortsette å jobbe med det de elsker å gjøre. «Elsk det du gjør, gjør det du elsker» er mottoet deres. Det er slik de bygger fremtiden til Casa Rojo på.