Nordmenn har i dag et helt spesielt forhold til tysk Riesling. Salgsøkningen av tysk Riesling på Vinmonopolet har vært en av de sterkeste trendene det siste tiåret, og som kjent oppstår de færreste trender av ingenting, ei heller denne. Men sjelden er det slik at alt kan spores tilbake til én enkelt person. I 2002 var det kun to tørre Rieslinger i polets basislister, men dette skulle snart endre seg da Edward Falchenberg samme år ble produktsjef i Vinmonopolet med ansvar for Tyskland.
– Da jeg tok over ansvaret for Tyskland, begynte jeg straks å argumentere overfor ledelsen i Vinmonopolet at tørr tysk Riesling passer perfekt for det norske kjøkken med fisk og skalldyr. I tillegg var jeg sikker på at dette var en vinstil som ville slå an hos nordmenn, forteller Falchenberg.
Møtte motstand
Falchenberg måtte imidlertid kjempe for å få sin vilje igjennom. Det var ikke så mange andre som så det samme potensialet for de tørre rieslingene.
– Innvendingene jeg fikk tilbake var at; men det selger jo ikke noe. Jeg parerte med at det er jo ikke så rart når vi ikke tilbyr noen slike viner. Enden på visa ble at jeg fikk lov til å forsøke.
Falchenberg skrev så en rekke anbud for tørr tysk Riesling de neste tre årene.
– Fokus var på de rimeligere vinene fra de beste produsentene. Pressen skrev masse om vinene og trillet høye tall på terningene, sier Falchenberg. Kundene lot seg ikke be to ganger og salget eksploderte. På bare noen få år ble tørr tysk Riesling en av bestselgerne innen hvitvin på polet.
Æresborger av Tyskland?
– Er det sant at Johannes Leitz en gang uttalte at du burde bli utnevnt til æresborger av Tyskland for din betydning for tysk Riesling i Norge?
– Haha, du har hørt det! Ja, det stemmer det, Leitz sa dette ved en anledning, sier Falchenberg stolt.
Riesling-importøren
Da Edward Falchenberg i 2006 sluttet i Vinmonopolet og startet opp som importør og etablerte selskapet Non Dos, forlot han ikke Riesling-sporet. Han introduserte og bygget opp Battenfeld-Spanier og Kühling-Gillot som i dag er blant de mestselgende hvite kvalitetsprodusentene i Norge. I sitt nye selskap, Naturlig Vin: Falchenberg & Nærlie, importerer han kun økologiske og biodynamiske viner.
– Alle våre viner er helt naturlig produsert, uten moderne tilsetninger, også de tyske rieslingene vi jobber med, understreker Falchenberg.
Egen vin
I Naturlig Vin har Edward Falchenberg også lansert en egen vin: «Falchenberg & Nærlie Riesling» som har blitt svært godt mottatt og som til stadighet blir trukket frem som et godt kjøp hver gang Riesling omtales i pressen.- Da vinen ble lansert for noen år siden, skrev VG at dette var «En av årets beste lanseringer». Og hver eneste årgang etter det har blitt godt mottatt i pressen, og salget øker år for år, forteller Falchenberg.
Handmade
En annen av Naturlig Vin sine produsenter, Karl May, begynner også å bli godt kjent blant norske vinkjøpere. Ikke minst på grunn av deres Handmade Riesling-boks.
– Det må være Norges mest eksklusive boksvin når det kommer til innholdet, men billig er den ikke. Jeg tror faktisk at den er den aller dyreste Riesling-boksen, ler Falchenberg. Men så er da en boksvin der absolutt alt er gjort for hånd, til og med tappingen, ikke akkurat det man vanligvis finner i Vinmonopolets hyller. Og innholdet er eksklusivt.
– I Handmade får du en god porsjon vin fra de to toppvinmarkene Morstein og Geyersberg. Det er temmelig unikt. Jeg brukte to år på å overtale produsenten til å lage denne boksen, og han trodde jeg var gal da jeg ville at han skulle toppe den opp med vin fra hans beste vinmarker, sier Falchenberg. Da Handmade kom i fjor i et meget begrenset opplag, 1500 bokser, ble alt revet bort på et par uker. Kanskje ikke så rart siden boksen oppnådde langt høyere score hos vinjournalistene enn det som er vanlig for en boksvin.
– 89 poeng til en boksvin må være verdensrekord og første tapning i år forsvant ut av lager på to dager, jubler Falchenberg.
Flere tyske produsenter i sikte
Falchenberg som alltid er på jakt etter god Riesling til glede for norske vinkjøpere, forsikrer at det skal komme mer. Han lover både topp-produsenter og nye unge stjerneskudd i nær fremtid. Én av dem har han lansert allerede; produsenten Kranz fra Pfalz. Siden lanseringen i januar har Kranz solgt tusenvis av flasker og fått strålende omtaler i pressen.
– Jeg har fulgt Kranz i 11 år, og nå hadde de oppnådd den kvaliteten jeg er ute etter, det lille ekstra som jeg alltid forsøker finne. Det kommer flere slike i løpet av 2018 og neste år, allerede i juli re-lanserer vi Müller-Catoir, en av Tysklands mest fasjonable og berømte produsenter, forteller Falchenberg.
Interessert? Besøk Oslo Vin- og matmesse
Onsdag 6. juni arrangerer Norske Vinklubbers Forbund for 13de gang sin vin- og matmesse i Gamle Logens ærverdige lokaler. Her har vi samlet nesten 60 utstillere innen vin, mat og andre spennende bransjer. Du vil her ha mulighet til å smake et hundretalls forskjellige viner, kortreiste matspesialiteter, eksklusive olivenoljer og mye annet spennende.
Naturlig Vin som er omtalt over, er bare en av de mange spennende utstillerne som du kan møte på Oslo Mat- og Vinmesse. De stiller også spørsmålet «Vin – et naturprodukt?» i seminaret som starter kl. 19:00. Dette seminaret, samt de andre seminarene er gratis, men du må melde deg på.