Grupo Yllera ble dannet i 1970 og lager i dag mer enn 30 forskjellige viner i Spania i områdene Rueda, Castilla y Léon og Ribera del Duero. Vi besøkte vingården deres i Rueda. Her ble vi kjent med en produsent som leker seg med stiler og blandinger.
Grupo Yllera produserte i 2016 ca. 5 millioner flasker, hvorav omkring 3 millioner var under D.O. Rueda. Rundt 10% av produksjonen eksporteres, hovedsakelig til Europa (Tyskland, Belgia, Sveits) og Asia (Kina). Her i Norge er det kun to typer som er tilgjengelig, mens flere andre er utsolgt.
Andreea Irimia, Export Manager Europe, guidet oss rundt i produksjonslokalene og ledet også en omfattende smaking etterpå.
Sortimentet til Yllera omfatter ulike stiler og druer. Den rådende druen i Rueda er Verdejo, en drue som gir tørre, friske hvitviner. Typiske aromaer kan være eple, sitrus, krydder. Verdejo-viner kan også fatlagres. Hos Yllera bruker de lite eik, fortrinnsvis fra brukte fat, og har fokus på å hente ut frukten i vinen. Vi fikk innledningsvis smake en Verdejo uten eik som var veldig typisk for druen, og en fatlagret Verdejo. Yllera Verdejo 2021 var ikke lagret på eik, og hadde duft av tropiske frukter, grønne epler og sitrus. Ren og frisk smak. Meraldis Verdejo er lagret 13 måneder på brukte eikefat, hvorav 50% var akasiaeik. Druene er høstet for hånd. Aromatisk med honning og gul frukt, fyldig smak som følger nesa. Følelse av smør. Lang utgang, og anbefales til mat.
De har også prøvd seg fram med blandinger med Chardonnay. Yllera Privé Brut er laget på 50% Verdejo og 50% chardonnay. Det er en musserende vin laget på tradisjonell metode, og en av flere musserende viner i Yllera sitt varesortiment. Frisk smak av sitrus, lime og stikkelsbær. God mousse, og lang, behagelig ettersmak. En veldig frisk vin.
Et annet eksempel på at Yllera utforsker, er deres nye prosjekt med druen Albillo. Dette er en hvitvinsdrue som de har plantet mellom rødvinsdrueranker i sine vinmarker i Duero. Det er en veldig liten produksjon, og vinen er dermed så eksklusiv at det ikke var anledning for å smake den på vårt besøk.
Vi fikk høre om deres frizzante Yllera 5inco.5 Bianco, en historie om enkel, men effektiv markedsføring som traff på en etterspørsel i Spanias marked for drikke. Yllera lanserte for noen få år siden en lavalkoholholdig (5.5%) musserende vin rettet mot de yngre delene av markedet. Det ble ikke benyttet andre markedsføringselementer enn utdeling av smaksprøver, fortrinnsvis på supermarkedkjeden Carrifour. I løpet av få år har dette blitt en salgssuksess uten sidestykke og i dag står omsetningen for nærmere 50% av Ylleras volum. Boblene hadde dessverre gått litt ut av vinen vi smakte, ellers var dette en sødmefull vin med honning, epler og nektarin. En type vin som kan være et alternativ til Moscato d’Asti.
Les også artikkelen DO Rueda – en lite kjent perle på det spanske vinkartet
Hjemmesiden til Grupo Yllera finner du her: https://www.grupoyllera.com/idioma/eng/