40 år med Periquita

Flere millioner liter Periquita har fuktet norske ganer siden Norgespremièren i 1969. Nå er det klart for flere nyheter i...

Flere millioner liter Periquita har fuktet norske ganer siden Norgespremièren i 1969. Nå er det klart for flere nyheter i samme serie. Deriblant én som er spesiallaget for Norge.

For mange er Periquita selve referansen på portugisisk vin, og man kan trygt si at den er en suksesshistorie uten sidestykke. Dette er vin nordmenn har et helt spesielt forhold til. Bare i Norge selger den fortsatt over 200 000 liter året, og siden 1969 har nordmenn drukket mange millioner liter Periquita. Det betyr at de aller fleste av oss vinelskende nordboere, på et eller annet tidspunkt, har latt denne fruktige og bløte rødvinen leke med ganen.

Suksess

Men det er ikke bare her i landet Periquita har satt spor. Dette er et av Portugals eldste og mestselgende rødvinsmerker. 85 prosent av den årlige produksjonen på drøyt fire millioner liter går til eksport.

Periquitas historie går helt tilbake til begynnelsen av 1820-tallet da selskapets grunnlegger José Maria da Fonseca kjøpte flere eiendommer i Lisboa-området. En av disse, som ble kjøpt i 1846, var Cova da Periquita, derav navnet på vinen. Det var på denne eiendommen José Maria da Fonseca plantet de første castelão-vinstokkene.

 

Først ute

Fonseca etablerte varemerket Periquita så tidlig som i 1850, og i dag vet man at dette er det eldste registrerte portugisiske varemerket for bordvin. Det er usikkert nøyaktig når den første årgangen var klar, men allerede før 1850 laget Fonseca en fyldig rødvin med intens farge ved navn Periquita. Vinen ble raskt berømt for sin utholdenhet, eller ”sea legs” som det heter på engelsk, fordi den tålte frakt. Gjennom årene er vinen blitt populær både på hjemmemarkedet, i Brasil, Storbritannia, USA, Canada og Skandinavia. Innen 1870 var Periquita blitt en veletablert merkevare. En ny epoke i Fonsecas vinhandel var i gang.

Full kontroll

Periquita var en av de første vinene som ble solgt ferdig tappet på flaske. Dette skulle forhindre misbruk av merket, og dermed også gi selskapet bedre omdømme. Fonseca skjønte raskt at selv om kvaliteten på vinen var det viktigste, måtte det også investeres i produktets image og markedsføring, for at vinen skulle få et personlig og lett gjenkjennelig uttrykk. Etiketten ble tegnet av en kunstner i Paris, flaskene ble produsert i England og Frankrike, og korkene kom fra Catalonia i Spania. Men ifølge selskapet var det først og fremst kvaliteten som gjorde den til en hit på hjemmemarkedet.

Nye viner

I dag selges Periquita i over 30 land verden over, og gjennom sin lange historie står Periquita uten sidestykke i portugisisk vinhistorie. Vinen oppnår stadig høy anerkjennelse i internasjonal presse. Blant annet fra vinguru Robert Parker, som sammenligner Periquita med en delikat, myk og krydret burgunder. I dag er dette ansett som klassisk, men moderne portugisisk vin som passer til de fleste kjøttretter.

Periquita-druer:

I den røde Periquita er andelen castelâo 70 prosent. Denne druen gir varme aromaer med preg av frukt og skogsbær. Castelâo ble introdusert i Azeitão-området av Jose Maria da Fonseca.

I tillegg blandes det inn 10 prosent trincadeira som trives godt under høye temperaturer. Trincadeira har en spennende krydret smak med et hint av kanel.

 

Møt Periquita på Oslo Vin- og matmesse

Periquita er en av de mange vinene du treffer på Oslo Vin- og matmesse som arrangeres 13. juni på Gamle Logen i Oslo. For mer informasjon og kjøp av billetter, klikk her.