Kristoffer Aga, hovedvinkelner på restaurant Renaa i Stavanger som har tre Michelin- stjnerner.

MØT EN SOMMELIER

Del på Facebook

CV
Utdannet Faglært servitør fra Lucullus Restaurant i Bergen. 
Ølkelner fra Beverage Academy i 2016 
Sommelier hos NSU tilbake i 2015. 
CMS fra Østerrike i 2016 
Certified Sake Sommelier SSA i 2021 
2 NM Gull for servitør 
1 Sølv Nordisk Servitør 
1 Gull junior NM sommelier 
2 bronse NM senior 
1 sølv NM senior 
3 ganger årets sommelier i Norge 
Er i Finalen nå for NM sommelier senior som blir avholdt i Oslo 18. Januar 2026, anbefaler
alle å delta som publikum og på vinmessen. 
Arbeidet på Colonialen i Bergen som sommelier, Hovmester og restaurantsjef. 
2 år på Geranium i Danmark når de fikk 3 stjerner i Michelin guiden 
Happolati i Oslo 
RE-NAA i Stavanger siden åpning av versjon 2.0. i 2019. Wine director og Restaurant
manager fra 1 til 3 stjerner. 
Foreleser på NSU Stavanger. 

Min første store vinopplevelse i livet
Godt spørsmål, har vært heldig å ha ganske mange gjennom livet.. Men tror nok det må
være når Park hotell på Voss hadde sin første legendariske smaking, Romanée-Conti 2003,
Monfortino 2000, la Landonne Côte Rotie 2004 fra Delas og Suchots 2001fra Cathiard var
noen av vinene. 
 
Den beste kombinasjon av vin og mat jeg har smakt
Har jo vært utdannet sommelier en stund så vanskelig å velge, men jeg vil trekke frem en
total opplevelse jeg hadde i Paris tidligere i år på restaurant Yam’Tcha hvor hver eneste
pairing med både vin og te var helt utmerket. Kunsten er å ha det gjennom hele måltidet fra
start til slutt, for meg krever det virkelig skills. 
 

Den beste vin- og matkombinasjonen i restauranten jeg jobber i 
Vi bytter nærmest vinene våre daglig på vinpakkene om dagen, som gjør igjen at vi får
oppleve mye gode kombinasjoner. For øyeblikket vil jeg si at det er Château Palmer 2010 til
et perfekt stykke grillet reinsdyr. 
  
Vinen jeg er mest stolt av i restauranten
Er like stolt over alle vinene på kartet for å være ærlig, men liker å støtte opp produsenter
som utgjør en forskjell og hvor det er området, vinmarken, årgangen og en smule fra
vinmakeren som kommer frem i vinen. For å nevne noen vil jeg si Peter veyder-Malberg,
Antonio Madeira, Alheit Vineyards, Scions of Sinai og Cedric Bouchard. 
 
En vin eller vinstil som få bestiller, og som fortjener mer oppmerksomhet
Denne listen kunne vært veldig lang, men hadde en gjest som sa nylig at de elsket Grüner
Veltliner, da ble jeg veldig glad. Synes generelt kjølig still av Grenache og Mencia er
undervudert sammen med Aligote, palomino og Listan Blanco på den hvite siden. 
Folk har fått mer øyne opp etter Covid, men fortsatt en lang vei å gå. Finnes mer i denne
verden enn hvit burgund og Dom Perignon. 
 
En vinanbefaling jeg har overrasket gjestene med, og hvordan det ble mottatt
Gringet fra Savoie og Kråkebolle, ble servert til helt vanlige folk fra Røldal som elsket det! Ps.
Det bor rett over 400 folk i Røldal. 
 
Vinstilen jeg liker best
Det forandrer seg stadig etter hva jeg leser om og tid på året. Er veldig svak for elegant
Cornas, Riesling fra Wachau fra enkelte produsenter, Grower Champagne fra Cote de Bar
 og Chenin Blanc fra Loire/ Sør Afrika. 
 
Vinstil som er overvurdert
Der er mye. Hvit og rød burgund som er overpriset og som ikke følger opp med god nok
kvalitet.  Prestige Champagne fra enkelte av de større husene og mye italiensk. 
 
Vinområdet som gir mest valuta for pengene
Galicia, Santorini, Swartland, Steiermark, Baden. 

Hva griper jeg til av mat og vin etter jobb
Prøver å ikke spise etter jobb siden vi er ferdig seint og det påvirker søvn. Men hvis jeg skal
velge noe så er det ofte ost og kjeks sammen med vin jeg har brukt til trening og som jeg har
liggende hjemme. Kan være alt mulig. 
 
En pinlig episode i restauranten som jeg stod for
Disse forekommer ytterst sjeldent siden jeg bruker mye tid på å sørge for at alt skal gå
perfekt, men servert i mine yngre dager noe TBA til en med alvorlig diabetes. Han tok det
med et smil og drakk det bak ryggen til kona når hun var på toalettet. 
 
Budsjettvin jeg oftest kjøper på Vinmonopolet
For øyeblikket er det Diwald Ried Goldberg 1ôTW 2020 til 285kr, utrolig bra produsent fra
Wagram. 
 
Mitt beste besøk hos en vingård
Her vil jeg rammes opp flere,
Scions of Sinai i Stellenbosch når det kommer til vitikultur, sammen med Peter Veyder
Malberg i Wachau. Slenger på Vouette & Sorbee her også. 
Rajat Parr fra Phelan Farms når det kommer til smaking generelt, siden han har en bakgrunn
som sommelier. 
Kunne nok nevnt mange flere, hadde et fantastisk besøk hos Weigut Stiegler nå nylig.